„Nu e mistic, e mitic. Tot un drac!“: De ce n-a fost Meşterul Manole pe placul tovarășilor de la cenzură
Într-un regim unde cenzura controla nu doar informația, ci și creația artistică, regizorul Alexa Visarion a încercat să transpună pe ecran balada Meșterului Manole, simbol al creației și sacrificiului artistic. Proiectul său, „Ziditorul”, a fost blocat de autorități pentru mai multe decenii, până în pragul căderii comunismului.
Lupta lui Alexa Visarion de a aduce Meșterul Manole în cinema
Balada Meșterului Manole, încărcată de simbolistica sacrificiului creator, a fost întotdeauna mai mult decât o simplă poveste pentru Alexa Visarion. În 1972, regizorul a montat piesa lui Lucian Blaga pe scena Teatrului Național din Cluj-Napoca și a visat să transpună mitul într-un film. Acest vis a fost primit cu rezistență în lumea cinematografiei controlate de regimul comunist, unde orice aluzie la spiritualitate era considerată periculoasă.
În 1978, când Visarion a propus scenariul filmului „Ziditorul”, a fost întâmpinat cu scepticism de Comisia Ideologică a Consiliului Culturii și Educației Socialiste, care a respins proiectul fără drept de apel, temându-se de potențialele conotații religioase și naționaliste. Comentariul lăsat pe scenariu, „Nu uita, e vorba de o biserică“, subliniază frica autorităților de orice referire la religie sau simboluri naționale.
Obstacole și cenzură înainte de 1989
Povestea filmului „Ziditorul“ este un exemplu elocvent al modului în care regimul comunist a încercat să modeleze cultura prin cenzură, refuzând să permită producția de opere de artă care nu se aliniau strict directivei partidului. Sergiu Nicolaescu, figura emblematică a cinematografiei comuniste și la vremea aceea secretarul Biroului Organizației de Bază a Partidului Comunist Român, a încercat să îl convingă pe Visarion să renunțe la acest proiect, sugerându-i să se orienteze spre filme cu „caracter social“.
Renașterea proiectului după 1990 și realizarea filmului „Ana“
După căderea comunismului, Visarion a avut în sfârșit oportunitatea să realizeze visul său, reîncepând producția filmului „Ziditorul“ în 1990. Din nefericire, chiar și în noile condiții, proiectul a întâmpinat dificultăți majore, inclusiv furtul materialelor necesare construcției decorului, care a dus la oprirea filmărilor. În cele din urmă, Visarion a regândit povestea, creând filmul „Ana“, care a avut premiera în decembrie 2014. Filmul explorează tema creației artistice prin jertfa de sânge, o reinterpretare a mitului Meșterului Manole adaptată la realitățile contemporane.
Povestea lui Alexa Visarion și a filmului „Ziditorul“ este un testament al rezistenței artistice în fața adversităților politice și sociale, demonstrând că arta adevărată își găsește drumul spre public, indiferent de barierele impuse de regimuri opresive. În ciuda tuturor obstacolelor, Visarion a reușit să păstreze vie esența artistică a unei legende profund românești, ducând mai departe povestea Meșterului Manole într-o formă nouă și adaptată timpurilor moderne.